ANNEX 1
L’ÉSSER HUMÀ I LA SALUT
Les activitats que s’han de fer tenen un * davant.
ELS ALIMENTS I ELS NUTRIENTS
Aliment és tot allò que mengem i bevem per a viure. Elsaliments contenen unes substàncies que s’anomenennutrients, que són les que ens permeten créixer I desenvolupar les nostres funcions vitals (respirar, fer la digestió, etc.).
Els aliments no estan composats per un sol nutrient, sinóper varis i a vegades molts. Els principals nutrients són:
1. PROTEÏNES: Els aliments que contenen proteïnes sónel peix, la carn i els seus derivats (embotits, patés…), elsous, i la llet i els seus derivats (formatge, iogurts, quallada, natilles…). Deuen representar un 15% de l’energia diàriad’una dieta equilibrada.
2. VITAMINES I MINERALS: Compleixen funcionsvitals en el cos. Entre elles destaquem les vitamines A,B,Cy D, i alguns minerals com el ferro, fluor, calci…
3. HIDRATS DE CARBONI: La seua funció principal es aportar energia al nostre cos. Tenen hidrats de carboni el sucre, els cereals, el pa, les fruites, les verdures, les llegums, els dolços i també les llepolies. Han d’aportar-nos aproximadament el 55% de l’energia diària que necessitem en la nostra dieta.
4. GREIXOS: La funció principal dels greixos és, com elshidrats de carboni, aportar energia al nostre cos. A méstambé serveixen per acumular-se davall de la pell i aïllar-nos del fred. Però, atenció!. El seu consum no controlatpot provocar obesitat i altres malalties. Els greixos han d’aportar aproximadament el 30% de l’energia diària. Segons els seu efecte sobre la salut, es poden classificaren: Saludables: oli d’oliva, olives, greix del peix, fruitssecs en general i advocat. Menys saludables: mantega i altres greixos animals, oli de coco i de palma (moltutilitzat per a fer dolços).
FUNCIONS DELS ALIMENTS Per a poder créixer i sentir-se bé necessitem menjar aliments de diferentsfamílies. Cada família d’aliments aporta “nutrients” que tenen distintes funcions. El nostre cos els necessita.
a) Aliments que serveixen per a obtindre ENERGIA :Aliments energètics. Tenen una funció pareguda a la gasolina que posem en el cotxe per a que funcione. Hi ha dues famílies d’aliments que serveixen per a esta funció:
- Família del sucre, cereals i creïlles: el pa, la pasta (macarrons, fideus…), l’arròs, les creïlles…
- Família de l’oli i els greixos: l’oli d’oliva, la mantega, la margarina, el bacon…
b) Aliments que serveixen per a CONSTRUIR el nostrecos i per a CRÉIXER: Aliments amb funció plàstica o constructora. Aporten nutrients que funcionen com les rajoles per a construir una casa. Tenen sobre tot proteïnes i també calci. A esta família pertanyen:
- La carn: vedella, pollastre, pavó, porc, corder…..
- El peix: lluç , sardina, salmó…
- Els ous.
- La llet i els aliments que es fan amb ella: formatge, iogurt…
- Les llegum: fesols, cigrons, llentilles…
*Cerca, retalla i aferra o pinta imatges d’aliments que ensaporten energia
*Cerca, retalla i aferra o pinta imatges d’aliments que ensserveixen per a construir el nostre cos i per a créixer.
c) Aliments que serveixen per a posar el nostre cos a punt: Aliments reguladors. Aporten principalment vitamines i minerals. Són molt importants per a que tot funcione correctament. Així el nostre organisme funcionaràperfectament, com una màquina ben engrassada. A este grup pertanyen:
- Les fruites: poma, pera, mandarina, maduixes, pinya, plàtan, raïm...
- Les verdures i hortalisses: encisam, tomata, cogombre, espinacs, espàrrecs…
*Aliments preferits . Escriu el nom d’aliments de diferentsfamílies. T’agraden? Els sols menjar? Indica al costat, si t’agraden o no amb aquestes claus:
M’agrada molt ***
M’agrada **
M’agrada, però no els menge *
No m’agrada però el menge ■
No m’agrada i no el menge ●
Aliments energètics
|
Aliments plàstics
|
Aliments reguladors
| |||
DIETA SALUDABLE
Variada: conté tots els grups d’aliments.
Equilibrada: els grups d’aliments deuen tindre una quantitat i una freqüència de consum determinada per a que la dieta siga equilibrada.
Aigua: és la principal beguda que es deu prendre en una alimentació saludable.
Exercici físic: és necessari per a complementar la dieta i adquirir hàbits saludables en la infantesa.
Les menjades del dia: es deuen realitzar totes les menjadesdel dia, desdejuni, esmorzar, dinar, berenar i sopar.
LA DIETA EQUILIBRADA
Una dieta és equilibrada quan conté l’energia i tots elsnutrients necessaris i en les quantitats adequades per a cobrir les necessitats nutritives de cada persona i evitar deficiències.
Una dieta equilibrada deu: moderar les quantitats, ser agradable al paladar, previndre malalties, ser variada.
Per a estar bé és necessari consumir aliments de tots elsgrups. Alguns dels aliments els hem de prendre més a menut que altres (caldria que menjarem al menys cada dia5 fruites i verdures).
* Completa el menú d’un dia: el desdejuni, l’esmorzar, el dinar, el berenar i el sopar.
DESDEJUNI
| |
ESMORZAR
| |
DINAR
| |
BERENAR
| |
SOPAR
|
* Escriu V si és vertader i F si és fals:
□ La dieta és el conjunt d’aliments que ingerim al llargd’un dia.
□ Les vitamines són important però no són necessàries.
□ L’important és menjar el que a un li agrada perquè no se’ns posi malament el menjar.
□ La llet és un aliment molt complert.
□ Una dieta complerta i equilibrada conté aliments de totsels grups, en quantitats adequades, excepte grasses.
□ Els ous formen part del grup de la llet i els derivats.
* Completa els espais en buit, amb les següents paraules:
Ous, llegums, sal, carn, cereals, hortalisses, llet, aigua, derivats, espècies, fruites, peix.
Dels animals n’obtenim aliments com els __________, la __________ i els seus __________ (formatge, iogurt, mantega,...), la __________ (vedella, bou, corder, pollastre,...) i el __________.
Els aliments d’origen vegetal provenen de les plantes. Sónaliments d’origen vegetal els __________ (arròs, ordi, blat,...), les __________ (tomaca, encisam, creïlla,...), els__________ (llentilles, cigrons,...), les __________ i les __________ (safrà, pebre,...). L’oli i els fruits secs també són aliments d’origen vegetal.
Els aliments d’origen mineral són els que no provenend’éssers vius, per exemple, la __________ i l’__________.
L’AIGUA
Els éssers humans pareguem de carn i os, però en realitatles tres quartes parts del nostre pes corporal són aigua. Al nàixer, la proporció d’aigua de l’ésser humà és del 80% aproximadament, però este percentatge es va perdent ambl’edat, es a dir, a mesura que envellim ens n’anem secant. El cos elimina aproximadament 2 litres d’aigua al dia, (1 l. a través de l’orina, 0’2 l. a través dels excrements, 0’5 l. a través de la pell, i 0’3 l. per la respiració). Es necessarirecuperar esta pèrdua bevent aigua, uns 6 gots al dia, i consumint aliments rics en aigua com fruites i verdures. Si tens set en algun moment, abans o durant l’exercici, significa que ja estàs deshidratat i necessites beure amburgència.
On es pot trobar aigua?
* Busca información i escriu el nom d’aliments que tinguen molta aigua.
LA DIETA MEDITERRÀNIA
La Dieta Mediterrània és una manera d’alimentar-se que està basada en patrons d’alimentació tradicionals delspaïsos mediterranis. La seua característica principal és:
Alt consum de vegetals (fruites, verdures i llegums), fruitssecs, pa i altres cereals.
L’oli d’oliva com a greix principal.
Major consum d’aus i peix que de carns roges i ous.
L’aigua com base de l’alimentació.
* Investiga què és la dieta mediterrània i digues si en la teucasa mengeu seguint aquesta dieta.
L’ACTIVITAT FÍSICA
En España, al voltant d’un 70% dels infants i adolescentsno realitza cap tipus d’activitat física regular en el seutemps lliure. Com a conseqüència d’aquest excés de sedentarisme i la falta d’activitat física, estan apareguenten infants i adolescents malalties pròpies dels adults. A més Espanya presenta uns dels percentatges d’obesitat i sobrepès infantil i juvenil més alts d’Europa. Es recomanaque: els infants i adolescents realitzin al menys 60 minutsd’activitat física tots o la majoria dels dies de la setmana. Al menys 2 dies a la setmana, aquesta activitat ha d’incloure exercicis de força i flexibilitat.
TREBALL DE RECERCA I INVESTIGACIÓ
*Cercar i recopilar informació sobre la POMA: que és?, on es cultiva?, quines propietats té? endevinalles, refranysi dites, receptes culinàries amb poma.....
*T’atreveixes a fer un anunci que anime a fer esport? Pensa un eslògan, la frase per a l’anunci. Escriu-lo i fes un dibuix.
LES 5 MENJADES DEL DIA: Recomanacions
1. DESDEJUNI Menjar un desdejuni complet amb lactis, cereals (pa, galetes, cereals) i fruites, al que es deu dedicar entre 15 i 20 minuts. Amb temps… Masticant poc a poc. Asseguts a taula. En Espanya, el 8% dels infants van a l’escola sense desdejunar. Alguns estudis diuen que no desdejunar afecta negativament a l’aprenentatge, perquè el cervell es sensible a curt termini a la falta de nutrients. Sense desdejunar no es pot aprendre!
2. ESMORZAR Prendre alguna cosa a meitat matí: un iogurt, una peça de fruita, mig entrepà ... Evitar la pastisseria industrial.
3. DINAR Es recomanable que es faça assegut, dedicant-li el temps suficient i procurant tindre un horari fix. Ferespecial atenció al consum de greixos i la preparació del menjar (evitar els fregits).
4. BERENAR A l’igual que pel matí, al capvespre podemtenir fam. S’aconsella prendre entrepans preparats en casa, iogurt o fruita.
5. SOPAR Ha de ser lleugera evitant així digestionspesades i problemes de son. Es recomana que es façaalmenys una hora i mitja abans de dormir.
És recomanable que el desdejuni, el dinar i el sopar el faces assegut
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada